Aulum Vinding Vind Valgmenighed

En Grundtvigsk forening midt i Den Danske Folkekirke, der på tværs af sognegrænser afholder gudstenester i de tre lokale kirker og kulturelle arrangementer i lokalområdet.

Aulum-Vinding-Vind Valgmenighed

• en grundtvigsk forening midt i folkekirken

Man kan være medlem af den danske folkekirke på to måder: enten som medlem af en sognemenighed eller en valgmenighed.

Som grundtvigsk valgmenighed opfatter vi os ikke som værende i yderkanten af folkekirken, men som en forening midt i folkekirken.

Vi er en forening for dig, som ønsker et alternativ i den danske folkekirke til det, din sognemenighed står for.

Som medlem er du stadig medlem af Folkekirken og kan benytte din lokale sognekirke.

Du får bare en ekstra bonus i form af en grundtvigsk præst, som kan følge dig til f.eks. vielser og begravelser. Du vælger altså at være med i den grundtvigske del af folkekirken. Vi er derfor ikke så relevant for de, som bor i et sogn med en grundtvigsk præst.

Vores menighed er en almennyttig forening. Det er en forudsætning for menighedens virke, at vi modtager løbende bidrag fra medlemmerne (over 25 år) ud over betaling af kontingent. Samlet svarer det til den kirkeskat, du normalt betaler.

Arrangementer og gudstjenester

Februar

Søndag den 4. februar kl. 10.30: Gudstjeneste  i Vind Kirke – med efterfølgende Højskoledag i Landsbycenter Vind. Finn Tarpgaard.

Onsdag den 7. februar kl. 14.30: Sangeftermiddag i Valgmenighedens Hus.

Søndag den 11. februar kl. 10.30: Gudstjeneste i Aulum kirke. Finn Tarpgaard.

Søndag den 25. februar kl. 10.30: Gudstjeneste i Vinding kirke. Finn Tarpgaard.

Marts

Søndag den 3. marts kl. 19.00: Gudstjeneste  i Aulum Kirke – med deltagelse af voksenkoret. Finn Tarpgaard.

Onsdag den 6. marts kl. 14.30: Sangeftermiddag i Valgmenighedens Hus.

Torsdag den 7. marts kl. 18.30: Gudstjeneste i Vinding kirke. Finn Tarpgaard. – med efterfølgende generalforsamling kl. 19.30 i Valgmenighedens Hus.

Søndag den 17. marts kl. 10.30: Gudstjeneste i Vind kirke. Finn Tarpgaard.

Fredag den 29. marts kl. 10.30: (Langfredag) Gudstjeneste i Vinding kirke. Finn Tarpgaard

Søndag den 31. marts kl. 10.30: (Påskedag) Gudstjeneste i Vind kirke. Finn Tarpgaard

April

Torsdag den 4. april kl. 17.00: “Mad og Mening” – for børnefamilier i Valgmenighedens Hus. Finn Tarpgaard.

Onsdag den 17. april kl. 14.30: Sangeftermiddag i Valgmenighedens Hus.

Søndag den 21. april kl. 10.30: Gudstjeneste i Vind kirke. Finn Tarpgaard.

Lørdag den 27. april kl. 12.00: Gudstjeneste med konfirmation i Vinding kirke. Finn Tarpgaard

Maj

Søndag den 5. maj kl. 19.00: Frihedsgudstjeneste i Aulum kirke. Finn Tarpgaard.

Onsdag den 15. maj kl. 14.30: Sangeftermiddag i Valgmenighedens Hus.

Søndag den 19. maj kl. 10.30: (Pinsedag) Gudstjeneste i Vinding kirke. Finn Tarpgaard.

Søndag den 26. maj kl. 10.30: Gudstjeneste i Vind kirke. Finn Tarpgaard

Søndag den 2. juni kl. 10.30: Gudstjeneste i Aulum kirke. Finn Tarpgaard.

Søndag den 9. juni kl. 10.30: Gudstjeneste i Vinding kirke. Finn Tarpgaard.

Søndag den 30. juni kl. 10.30: Gudstjeneste i Vind kirke. Finn Tarpgaard

Plejehjemsgudstjenester

Tirsdag den 5. marts kl. 10.30: Sørvad Plejecenter.

Tirsdag den 19. marts kl. 10.15: Kastaniegården

Tirsdag den 19. marts kl. 15.00: Birketoft

Tirsdag den 9. april kl. 10.30: Sørvad Plejecenter.

Tirsdag den 7. maj kl. 10.30: Sørvad Plejecenter.

Tirsdag den 21. maj kl. 10.15: Kastaniegården

Tirsdag den 21. maj kl. 15.00: Birketoft

Tirsdag den 4. juni kl. 10.30: Sørvad Plejecenter.

(Finn Tarpgaard er præst, hvor der ikke andet er nævnt)

Hvem er vi?

• Vi er en forening for grundtvigsk indstillede mennesker, hvor højskolesangbogen er lige så vigtig som salmebogen.
  • Vi ser kristendommen som en rummelig tro, hvor menneskets værdi ikke afhænger af dets fromhed, men hvor det enkelte menneske er unikt og af uendelig værdi.
  • Bibelen ser vi som en rigdom af menneskelige erfaringer, en samling af forskellige bøger skrevet af mennesker. De kan sammen med meget andet litteratur, fortællinger og sange – og de kirkelige ritualer – hjælpe os til at udgrunde livets mening.
  • Vi tror på, at den kristne tro har mange udtryksformer, og at der ikke er nogen, der er mere kristne end andre.
  • Vi ser menneskelivet som en gave, hvor vi hylder livet og det skabte og gerne arbejder med tolkning af tilværelsen og livets mening.
  • Vi ser mennesket som skabt med både krop og ånd, og finder glæde og optimisme i troen på kærlighedens Gud, også selv om vi ved, at tro og tvivl er naturlige følgesvende.

Medlemskontingent

Efter ekstra opmærksomhed fra SKAT over for almennyttige foreninger, opkræver vi et medlemskontingent på 100 kr årligt (gratis for under 25 år) for at overholde reglerne for almennyttige foreninger.

Opkrævningen vil blive foretaget 1 gang årligt